Poniżej przedstawiamy fakty korygujące kłamliwe tezy wysuwane przez przeciwników planowanego i znanego od dziesięcioleci wariantu przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy w części przechodzącej przez tereny Dzielnicy Wesoła.
Teza: Wariant W3 przebiega w rezerwie gruntowej
Fakt: Wariant W3 inwestorski przez centrum Wesołej nie przebiega w rezerwie gruntowej pod trasę. Las Milowy nie jest i nigdy nie był rezerwą pod WOW (do sprawdzenia w dokumentach planistycznych np. POD TYM ODNOŚNIKIEM). Jest za to ok 50 ha zarezerwowane w przebiegu alternatywnym – taka mapa obowiązuje.
Teza: W Wesołej Centrum nie ma centrum
Fakt: W centrum Wesołej, w odległości od 60 do 200 metrów od trasy wariantu W3 znajdują się: szpital, 2 przedszkola, 2 szkoły, ratusz, OSP, zabytkowy kościół z unikalnymi polichromiami prof. Jerzego Nowosielskiego, cmentarz, kilka sklepów spożywczych. Jeśli chodzi o wariant czerwony alternatywny W2 poza centrum Wesołej, to w promieniu 500 metrów od trasy nie ma ŻADNYCH instytucji użyteczności publicznej.
Wariant czerwony alternatywny W2 przebiega poza centrum Wesołej. W promieniu 500 metrów od niego do niedawna nie było ŻADNYCH instytucji użyteczności publicznej.
Obecnie w jego pobliżu powstaje budynek liceum. Decydenci uznali, znając studialny i planowany przebieg tego wariantu z tunelem na tym odcinku, że nie jest to przeszkodą.
Budowa liceum nie różni się statusem od nowych domów mieszkalnych budowanych przy wariancie czerwonym W2 – zaangażowani tu inwestorzy świadomie wybrali taką lokalizację, kierując się niższą ceną gruntów.
Jeśli ktoś decyduje się zamieszkać w pobliżu planowanej inwestycji drogowej, ponosi pełną odpowiedzialność za tę decyzję i nie ma podstaw do jakichkolwiek protestów.
Teza: Obszar pod inwestycję jest obszarem zdewastowanym liniami wysokiego napięcia i gazociągiem
Fakt: Linia wysokiego napięcia znajduje się ok 25 metrów od krawędzi ul. Niemcewicza (wzdłuż tej ulicy), natomiast sam las ciągnie się jeszcze 250 – 300 metrów na północ. Inwentaryzacja Nadleśnictwa Drewnica wskazuje, że jest on typowym lasem dla swojego regionu. Dokument ten nie wspomina nic o degradacji terenu. Jest to normalny urokliwy las, nasz jedyny w całości PUBLICZNY las, który pełni niezwykle ważną rolę rekreacyjną i komunikacyjną (dla Centrum, Groszówki, Szkopówki, Osiedla Wojska Polskiego), i który praktycznie zostałby wycięty pod WOW, a jego lokalna użyteczność rekreacyjno-komunikacyjna zmniejszona do zera.
Teza: Wariant czerwony wymaga kilkudziesięciu wyburzeń
Fakt: Wariant czerwony wymaga 12 wyburzeń domów mieszkalnych. Część z tych nieruchomości to są rozpadające się rudery, kilku właścicieli z utęsknieniem czeka na wykup jako szansę na realizację planów życiowych w innym, korzystniejszym miejscu. Nowe budynki istniejące na przebiegu tego wariantu zostały świadomie zbudowane w istniejącym korytarzu pod WOW, już po poprzedniej decyzji środowiskowej z 2007 roku. Osoby, które zostaną wywłaszczone otrzymają odszkodowanie. Tysiące ludzi, którzy w wariancie inwestorskim mają mieszkać 60 m od trasy, nie zobaczą złamanego grosza. I jeszcze, dla zachowania perspektywy: w ramach CPK ma zostać wyburzonych ok. 1250 nieruchomości (na całej WOW: ok 100).
Teza: Otulina i Mazowiecki Park Krajobrazowy to publiczne tereny zielone
Fakt: Otulinę MPK stanowią tereny prywatne (otulina to nie jest żadna forma ochrony przyrody!). Również MPK na terenie Wesołej jest już w około połowie prywatny. Tereny te w żaden sposób nie przejmą funkcji komunikacyjnej, rekreacyjnej i ochrony, jaką ma teraz dla mieszkańców Wesołej Las Milowy. Budowa drogi w wariancie W3 (inwestorski) natychmiast uruchomi masowe procesy budowlane w otulinie.
Teza: Wariant czerwony przecina 20 ulic Zielonej
Fakt: Autor tezy zapomniał dodać, że te liczne ulice to piaskowe trakty, które kończą się na niezagospodarowanej pustej działce nr 64 i 65, więc o funkcjonalnym przecięciu nie ma mowy. W dodatku, w przypadku budowy tunelu – o co walczy cała dzielnica – ciągłość większości tych ulic zostanie ZACHOWANA.
Teza: Niewielka odległość przedszkola 434 od węzła
Fakt: Przedszkole znajduje się w odległości ok 850 m od węzła. Proszę to porównać z podanymi wcześniej odległościami od szkół i przedszkoli w wariancie inwestorskim W3 zielonym na nasypie przez centrum Wesołej.
Teza: Mazowiecki Park Krajobrazowy i jego otulina stanowią publiczny teren rekreacyjny na terenie Wesołej
Fakt: To nawiązuje do jednego z punktów powyżej. W granicach administracyjnych Wesołej leży niewielka część Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. Niestety – zarówno otulina, jak i spora część MPK na terenie dzielnicy Wesoła znajduje się w rękach prywatnych (np. tereny między ul. Leśną – Wawerską – 1 Praskiego Pułku oraz Szkolną – 1 Praskiego Pułku). MPK nie stanowi zatem „publicznego terenu rekreacyjnego”. Nie wszystkie działki są obecnie ogrodzone, więc być może niektórzy postrzegają to jako „publiczność” terenu; w przypadku rozpoczęcia budów i zasiedleń – możliwość swobodnego przemieszczania się zniknie.
Teza: Budowa obwodnicy w wariancie czerwonym w tunelu ze względu na uwarunkowania hydrogeologiczne nie jest możliwa (podtopienia spowodowane spiętrzeniem wód podziemnych wywołane efektem barierowym przez tunel zagłębiony poniżej poziomu wód podziemnych) – stanowisko prezentowane przez przeciwników wariantu czerwonego z tunelem, powołujących się na nieistniejące dokumentacje geologiczne.
Fakt: Budowa obwodnicy w wariancie czerwonym w tunelu jest możliwa, pod warunkiem zastosowania typowych dla tego typu problemów rozwiązań technicznych polegających na realizacji drenażu pod i/lub nad tunelem, umożliwiających zachowanie przepływu wód podziemnych. O potrzebie i możliwości zastosowania takich rozwiązań mówią wszystkie znane dokumenty opracowane na zlecenie inwestora tj. GDDKiA (Raport ooś z 2015 i 2017 r., Analiza wielokryterialna). Żaden ze znanych dokumentów (w tym także Koncepcja programowa WOW – Tom. VI Dokumentacja określająca warunki hydrogeologiczne w związku z projektowaniem WOW na odc. węzeł Marki – węzeł Lubelska [Arcadis Sp. z o.o., 2011 r.]) nie stwierdza braku możliwości budowy obwodnicy w tunelu ze względu na uwarunkowania hydrogeologiczne, w tym mogące wystąpić zjawiska podtopień spowodowane spiętrzeniem wód podziemnych wywołane efektem barierowym przez tunel zagłębiony poniżej poziomu wód podziemnych. O możliwości realizacji drogi w tunelu wypowiadał się również sam Inwestor (dyr. Kwieciński) na spotkaniu z mieszkańcami Wesołej. Również rozpatrywanie przez inwestora na etapie Raportu ooś przebiegu w jednym z wariantów (czerwony w tunelu) potwierdza fakt, iż możliwe jest wybudowanie drogi w tunelu ponieważ w analizie rozpatruje się wyłącznie racjonalne warianty alternatywne. Głoszony przez przeciwników wariantu czerwonego z tunelem pogląd, z którego ma wynikać brak możliwości budowy drogi w tunelu ze względu na warunki hydrogeologiczne, jest fałszywy i oparty na nieistniejących dowodach!
Teza: Uruchomienie węzła Zakręt zaleje Starą Miłosna znacznie zwiększonym ruchem pojazdów
Fakt: Nie ma podstaw by przypuszczać, że nowy węzeł zwiększy liczbę pojazdów przyjeżdżających, jak dziś, z kierunków Lublin/Siedlce trafiających na ulice Starej Miłosnej. Mówili o tym także projektanci podczas spotkania 19.06.2018 roku (w Gimnazjum, ul. Klimatyczna). Po otworzeniu POW (i dojazdu z Zakrętu) znaczna część wschodnio-południowego ruchu wjazdowego do Warszawy trafi na POW (zarówno samochody z Siedlec jak i z Lublina). W efekcie natężenie wjazdowe np. na Trakcie Brzeskim nie stanie się większe – raczej przeciwnie. Natomiast w kwestii ruchu wyjazdowego z węzła (kier. Siedlce/Lublin/POW): strumień lokalnych pojazdów do węzła Zakręt może być nieco zwiększony, ale nie ma tu znaczenia istnienie dalszego ciągu WOW jeśli np. nie byłoby węzła wjazdowego w Wesołej. Dodatkowo kończąca się przebudowa ciągu ul. Żołnierskiej jest czynnikiem pomagającym usprawnić ruch w okolicy (także np. w kontekście relacji Rembertów/Zielonka-POW przez np. Żołnierską, Trasę Siekierkowską i Wał Miedzeszyński).
WSCHODNIA OBWODNICA WARSZAWY
PORÓWNANIE WARIANTU W3-ZIELONEGO I W2-CZERWONEGO
Wariant W3 – Zielony | Wariant W2 – Czerwony |
Wariant W3 – zielony – od niedawna forsowany na siłę, przechodzący przez Centrum Wesołej | Wariant W2 – czerwony – omijający Centrum, znany i planowany od dziesięcioleci, z tunelem |
Decyzja środowiskowa w poprzednim postępowaniu w roku 2007 (uzgodnienie min. G.Gęsickiej i Woj. Insp. Sanitarnego) | |
Przebieg niezgodny ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy, Planem Zagosp. Woj. Mazowieckiego | Przebieg zgodny ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy, Planem Zagosp. Woj. Mazowieckiego (a życiowe decyzje mieszkańców nierzadko oparte są o Studium) |
Przebieg niezgodny z uchwałami samorządów Warszawy i Sulejówka | Przebieg zgodny z uchwałami samorządów Warszawy i Sulejówka |
Przebiega wzdłuż zwartej zabudowy osiedli mieszkaniowych na długości ok. 2,5 km | Przebiega na długości ok. 700 m wzdłuż pojedynczych budynków, w pozostałej części przez tereny niezamieszkałe |
Był wskazywany od ponad 20 lat jako najlepszy w kolejnych pracach projektowych | |
Rozdziela nieodwracalnie centrum dzielnicy, pozostawiając jedyny główny przejazd i przejście pod trasą | Zachowuje połączenia poprzez 4 ulice biegnące przez trasę |
Niszczy krajobraz centrum dzielnicy nasypem o wysokości ok. 8 m, który ma powstać na miejscu dużej części obecnego lasu | |
Doprowadzi do zatrucia ujęć wody w Wesołej i Sulejówku | Przechodzi z dala od ujęć wody dla Wesołej i Sulejówka |
Kumuluje na niewielkim obszarze infrastrukturę krytyczną (trasa tranzytowa, linia wysokiego napięcia, gazociąg wysokociśnieniowy, linia kolejowa, jednostka wojskowa) | |
Oddziałuje na ok. 5500 mieszkańców oraz użytkowników licznych instytucji publicznych (szkoły, przedszkola, ośrodek zdrowia, urząd dzielnicy, kościół, straż pożarna, komisariat policji, placówki handlowe i usługowe) i komunikacji miejskiej (SKM, MZA). | Oddziałuje na ok. 2000 mieszkańców, bez placówek użyteczności publicznej |
Zamyka mieszkańców w niewielkim obszarze bez możliwości ewakuacji w razie zagrożenia (ekspertyza prof. Kitlera z Akad. Szt. Wojennej-ASzWoj, 2017). Kilka tysięcy mieszkańców Wesołej Centrum i Woli Grzybowskiej zostałoby zamknięte w swoistym „getcie” – obszarze ograniczonego użytkowania pomiędzy rozbudowanymi torami kolejowymi a nasypem, z możliwością komunikacji wyłącznie przez dwie „dziurki od klucza” – od strony północnej przez tory (przy torach będą ekrany, więc przez tunel pod torami) a od strony południowej przez przejazd w nasypie. | Tunel spowoduje zachowanie ciągłości ciągów komunikacyjnych. Ponadto teren nad tunelem może zostać wykorzystany jako dodatkowy teren rekreacyjny dla mieszkańców Wesołej. |
Likwiduje „Las Milowy” jedyny publiczny teren rekreacyjny dzielnicy (ścieżki rowerowe i piesze, narciarskie, rolkostrada) | |
W MPZP przewidziano teren wykluczający budownictwo mieszkaniowe, przewidujący budowle techniczne. | |
W raporcie o oddziaływaniu na środowisko wariant czerwony jest najlepszy pod względem środowiskowym | |
Uznany przez niezależnych ekspertów jako najlepszy (Tow. Urbanistów Polskich, Instytut Ochrony Środowiska, Dr W.Lenart – członek Komisji ds. Ocen Środowiskowych, prof. W.Kitler – ASzWoj.) | |
Wyrażane opinie mieszkańców Wesołej, składane jako materiały konsultacyjne do Decyzji RDOŚ w roku 2018, w ponad 90% przypadków krytycznie oceniają wariant „zielony” | |
Narusza prawa nabyte mieszkańców osiedlających się w Wesołej Centrum, którzy budowali domy opierając się na dokumentach planistycznych i zaufaniu do państwa | |
Przewiduje węzeł „Wesoła”, stanowiący jedyną rekompensatę dla lokalnej społeczności | |
Wymaga wyburzenia kilku zniszczonych budynków oraz nowych, budowanych na własną odpowiedzialność właścicieli, świadomych planów inwestycji (w tym: obowiązującego już wtedy Studium) | |
Doprowadzi do degradacji i całego osiedla Wesoła Centrum co nie pozostanie bez wpływu na obraz Dzielnicy jako całości | |
Sprzyja spekulacjom prywatnymi działkami |